De NLdigital Voorwaarden: 5 bepalingen onder de loep

De NLdigital Voorwaarden worden veel gebruikt in de ICT-branche. Maakt uw organisatie ook gebruik van deze voorwaarden of krijgt u ze geregeld voorgeschoteld door een leverancier? Dan is het goed om deze Voorwaarden door en door te kennen. In deze blog nemen we een vijftal bepalingen onder de loep.

online meeting.jpg

1. AVG-proof

De NLdigital Voorwaarden zijn in lijn met de AVG. Zo zijn in hoofdstuk 2 van de NLdigital Voorwaarden standaardclausules voor verwerkingen opgenomen. Deze vormen samen met praktische afspraken over verwerkingen in de overeenkomst of een separate bijlage (bijvoorbeeld een Data Pro Statement) een verwerkersovereenkomst.

Ook is er aandacht voor beveiliging in de NLdigital Voorwaarden.

2. Meewerken aan mediation

Als u gebruikmaakt van de NLdigital Voorwaarden, dan kunt u bij een geschil overgaan tot mediation. Hiertoe bent u echter niet verplicht.

Let op!

Als één van de partijen wel voor mediation kiest, dan móet de wederpartij volgens de NLdigital Voorwaarden actief meewerken. Leverancier en klant moeten in dat geval tenminste bij één gezamenlijke bespreking van mediators en partijen aanwezig zijn om zo de mediation een kans te geven. Deze verplichting is zelfs afdwingbaar bij de rechter.

Na deze ene bespreking staat het partijen overigens weer vrij om op elk moment de procedure van mediation te beëindigen.

geschil.jpg

3. Arbitrage voorop

Arbitrage is dé weg bij geschillen, als de NLdigital Voorwaarden van toepassing zijn op uw overeenkomst. Dit gebeurt volgens het Arbitragereglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering (SGOA). Dit betekent ook dat u in principe niet naar de rechter kunt stappen.

Groot voordeel?

Arbiters zijn gespecialiseerd in uw vakgebied. Daarnaast worden zaken veel sneller behandeld, omdat de arbiters korte termijnen aanhouden.

Groot nadeel?

Arbitrage is een stuk kostbaarder dan een procedure bij de rechtbank. Ook is er alleen hoger beroep mogelijk indien partijen dit vooraf hebben afgesproken. In de NLdigital Voorwaarden is dit niet standaard opgenomen.

Er zijn overigens uitzonderingssituaties waarin u wél naar de rechter kunt stappen als de NLdigital Voorwaarden van toepassing zijn.

4. De aansprakelijkheidsbepaling

De NLdigital Voorwaarden kennen een goed uitgedachte en uitgebreide regeling tot beperking van de aansprakelijkheid van de leverancier. De aansprakelijkheid van de klant is niet geregeld.

Daarvoor geldt dus geen beperking, zodat hiervoor de wettelijke regeling overeind blijft. De klant is dan ook ‘onbeperkt’ aansprakelijk.

De verplichtingen van de klant worden ook nog eens verzwaard door diverse garantieverplichtingen en vrijwaringsverplichtingen. Iets waar partijen aan klantzijde niet bepaald op zitten te wachten.

5. Klantlogo gebruiken als referentie

Volgens de NLdigital Voorwaarden is een leverancier gerechtigd om het beeldmerk, logo of naam van de klant te gebruiken in externe communicatie. Zonder verdere toestemming van de klant.

Als de NLdigital Voorwaarden van toepassing zijn, mag een leverancier dus het logo van de klant op de website gebruiken als referentie of voor marketingdoeleinden.

Ook dit kan resulteren in onvrede bij klanten.

Screening.jpg

Alle ins & outs van de NLdigital Voorwaarden leren kennen?

In de eendaagse training ‘NLdigital Voorwaarden toepassen’ behandelen we op praktische wijze de belangrijkste thema’s rond het gebruik van de ICT-branchevoorwaarden. Speciaal voor niet-juristen die geregeld ICT-contracten sluiten, uitonderhandelen of beoordelen.

In uw eigen taal, met heldere praktijkvoorbeelden en concrete checklists, waarmee u zelf aan de slag kunt.

De eerstvolgende training is op dinsdag 12 oktober.

Isabella de Roode