ICT-leveranciers opgelet! Agile komt niet zonder verantwoordelijkheden

Agile is een populaire ontwikkelmethode. Met vaak een hogere klanttevredenheid als resultaat, omdat de klant veel nauwer betrokken is bij het ontwikkelproces. Tegelijkertijd brengt het een zware zorgplicht voor ICT-leveranciers met zich mee. Een afnemer moet namelijk wel voldoende deskundig zijn om deze methode toe te kunnen passen.

Fair Use Policy.jpg

Zorgplicht voor leveranciers

In het Burgerlijk Wetboek staat dat opdrachtnemers (zoals een ICT-leverancier indien hij in opdracht software ontwikkelt) een zorgplicht hebben ten aanzien van hun opdrachtgever. Een ICT-leverancier moet handelen met een mate van zorgvuldigheid en deskundigheid die van een redelijk handelend en redelijk bekwaam automatiseringsdeskundige geëist mag worden.

Bij het ontwikkelen volgens de Agile-methode is er sprake van nauwe samenwerking tussen opdrachtnemer en opdrachtgever. Dit betekent ook dat er meer deskundigheid aanwezig zou moeten zijn bij de afnemende partij. De sprints moeten immers door de opdrachtnemer tussentijds getest en beoordeeld worden.

Dit vraagt om een nadere kijk op de zorgplicht. Hoe deskundig is de opdrachtgever? Hoeveel begeleiding heeft hij nodig en is werken volgens de Agile-methode wel mogelijk en verantwoord?

Gebrek aan zorgplicht

Schending van de zorgplicht kan mogelijkerwijs leiden tot rechtszaken. Bijvoorbeeld als de bij de ontwikkeling betrokken deskundige medewerker(s) bij de opdrachtgeveropstappen gedurende het Agile-ontwikkeltraject.

Mag de leverancier dan verder gaan en dezelfde deskundigheid bij de opdrachtgever blijven verwachten? Of gaat de zorgplicht dan tellen?

Uit een praktijkcasus is gebleken dat een leverancier de zorgplicht daadwerkelijk schendt als hij hier geen rekening mee houdt. Zeker als de opdrachtgever (meermaals) aankaart dat de benodigde kennis niet langer in huis aanwezig is.

Een belangrijke les voor iedere Agile-ontwikkelaar!

volwassenheidsniveau.jpg

Agile ontwikkelen? Zo regel je de zorgplicht goed

Bij het ontwikkelen van een IT-oplossing of applicatie volgens de Agile-methodiek, schuilt een groot risico in de zorgplicht. In een contract kan namelijk niet geheel exact worden vastgelegd wat er ontwikkeld wordt, volgens welk tijdpad en welke requirements. Niets ligt precies vast. De dynamiek blijft zo gewaarborgd, maar tegelijkertijd wordt de zorgplicht des te belangrijker.

Dat begint al bij het contract. Zorg er in de precontractuele fase voor dat de klant:

  • precies weet wat Agile is en hoe het werkt;

  • de sprintplanning tijdig ontvangt en accepteert;

  • nauw betrokken is bij het opstellen van de user stories en deze goed begrijpt en kent;

  • weet wat er van hem verwacht wordt bij deze manier van werken.

Ook is het goed om te weten wat de mate van deskundigheid is van de klant. Zowel op het gebied van Agile als van het betreffende ICT-project.

Is het contract eenmaal gesloten?

Dan blijft het zaak om de tevredenheid, de deskundigheid en het begrip bij de klant te monitoren. Plan geregeld overleggen in over de voortgang. Stel rapportages op en laat deze accorderen. Ga er niet zomaar vanuit dat de klant weet wat er van hem verwacht wordt.

Goede zorgplicht is niet alleen relevant om een gang naar de rechtbank te voorkomen, het zorgt ook voor nog meer tevredenheid bij klanten. Een extra toevoeging aan de Agile-methode dus.

Ontvang onze blogs in uw mailbox

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in ICT Recht? Abonneert u zich dan nu op de maandelijkse nieuwsbrief van ICT-advocatenkantoor Legalz.

Robert Grandia