(Dis)continuïteit in de cloud: SaaS Escrow als remedie

Cloud is een succesvol model en razendsnel geadopteerd door velen. Iedere organisatie ziet zich geconfronteerd met apps en zet sommigen ook graag zelf in. Software-as-a-Service (SaaS) is laagdrempelig, betaalbaar en eenvoudig af te nemen. Tegelijkertijd hebben onbeschikbaarheid, discontinuïteit en faillissement een grotere impact dan bij traditionele on-premise software. Hoe zorgt u voor continuïteit in de cloud?

broncode.jpg

Continuïteit is geen vanzelfsprekendheid

Niet alleen de grote jongens als Google en Microsoft brengen apps uit. Juist veel nieuwe, kleinere leveranciers zijn opgestaan met innovatieve SaaS-oplossingen. Dat brengt onzekerheden met zich mee ten aanzien van de beschikbaarheid

Het niet beschikbaar zijn van een applicatie kan voor grote problemen zorgen. Zeker als deze bedrijfskritisch is. Reputatieschade, extra kosten, omzetverlies, verstoringen van het bedrijfsproces: u zit er allemaal niet op te wachten.

Hoe borgt u bij het zakendoen met kleine(re) partijen toch (enigszins) de beschikbaarheid? Sluit een Service Level Agreement (SLA) af met werkbare service levels. Dit kan grip bieden op de continuïteit in de SaaS-dienstverlening.

Kijk niet alleen naar uw SaaS-provider, maar ook naar de hosting provider waarmee uw leverancier werkt. Is er een SLA tussen die partijen afgesloten? Zo ja, voldoen die afspraken aan de eisen die u stelt aan beschikbaarheid?

SaaS Escrow

Wat te doen bij een faillissement?

Aan een goede SLA hebt u niets als uw SaaS-provider failliet gaat. Zeker bij kleine partijen geen ondenkbaar scenario.

Hoe zorgt u dat uw webapplicatie in de lucht blijft?

Afgifte van data die zich ergens in de cloud bevinden, voortzetting van de SaaS-dienstverlening of medewerking aan een migratie naar een andere SaaS-leverancier zijn cruciaal voor u, maar hebben niet per se prioriteit voor de curator. Die focust zich immers op de incasso van openstaande facturen.

Uw remedie?

SaaS esrow

Waar u bij traditionele escrow enkel de broncode deponeert bij een derde partij die hiervoor zorgdraagt, staat bij SaaS escrow de continuïteit van de SaaS-dienstverlening zelf voorop.

Aan de broncode alleen heeft u immers niets, aangezien ook uw data, dienstverlening en kennis in de SaaS-oplossing zitten.

SaaS escrow is een constructie waarbij de beschikbaarheid van de SaaS-dienstverlening wordt verzekerd. Dan gaat het om de software, de hosting én de toegang tot de data.

Hoe u dit regelt?

Door afspraken te maken met de hosting provider over de continuering van diens dienstverlening als discontinuïteit optreedt. SaaS escrow vergt dus dat op voorhand afspraken zijn gemaakt met de SaaS-dienstverlener en de cloud- of hostingprovider. Het moet daarbij mogelijk zijn dat u rechtstreeks met de hostingprovider het beheer over kan nemen als de SaaS-provider failliet gaat. Daarmee heeft u overigens nog geen oplossing voor het (software) onderhoud. De cloud- of hostingprovider zal de software immers ‘as is’ in de lucht houden.

Voordeel van SaaS escrow is wel dat u de SaaS-omgeving niet opnieuw hoeft te laten opbouwen. Het gebruik van de software kan voortgezet worden, zonder dat de SaaS-dienstverlening direct wegvalt.

SaaS Escrow continuïteit

Verzeker uzelf van continuïteit

Het afnemen van SaaS-oplossingen is niet zonder risico’s. Mogelijke discontinuïteit vormt een groot struikelblok. Besteed hier uitgebreid aandacht aan bij het selecteren van een SaaS-provider en het sluiten van een SaaS-contract.

Heeft u al een contract gesloten? Controleer deze zorgvuldig op de borging van continuïteit. Bijvoorbeeld via een Service Level Agreement en/of SaaS escrow-regeling.

Ontvang onze blogs in uw mailbox

Wilt u onze blogs gewoon in uw mailbox ontvangen? Abonneert u zich dan nu op de maandelijkse nieuwsbrief van ICT-advocatenkantoor Legalz.

Robert Grandia