Een training over ICT-contracten: what’s in it for me?

Krijgt u regelmatig een ICT-contract of SLA onder ogen? Of onderhandelt u over de voorwaarden? Dan is kennis hierover onmisbaar. Maar waarom eigenlijk? We vragen het Robert Grandia, onze trainer op het gebied van contracten, SLA’s, SaaS en meer.

Allereerst: kun je jezelf even kort voorstellen?

“Ik ben oprichter van ICT-advocatenkantoor Legalz en al meer dan 15 jaar actief als docent bij meerdere opleidingsinstellingen. Vanuit Legalz Opleidingen verzorg ik juridische (ICT-) trainingen voor niet-juristen. Van contractmanagers tot sales en van ICT-professionals tot directeuren.

Niet om cursisten op te leiden tot juristen, maar wel om ze praktische handvatten te geven om juridische topics en contracten beter te begrijpen. Daar kunnen ze in hun eigen dagelijkse werk direct voordeel mee behalen.”

Robert Grandia, trainer Legalz Opleidingen

Je geeft 7 verschillende trainingen; kun je daar iets meer over vertellen?

“De trainingen gaan over het sluiten van contracten en algemene voorwaarden en dan vooral op het gebied van ICT. Denk aan contracten voor software, SaaS en Cloud services. Vaak grote contracten of contracten van strategisch belang.

Daarbij zoom ik ook in op Service Level Agreements en de meest gebruikte algemene voorwaarden binnen de ICT-sector. Als je een contract en de bijbehorende voorwaarden écht begrijpt, ben je ook een betere gesprekspartner. Voor leveranciers, partners en klanten.”

Voor wie zijn de trainingen een absolute must?

“Eigenlijk voor iedereen die met contracten te maken krijgt. Dat is heel breed. Het kan de IT-manager of servicemanager zijn, maar ook de controller die verantwoordelijk is voor een ERP-implementatie. Vaak zien we ook inkopers en contractmanagers, die op zoek zijn naar kennis over ICT-contracten.

Vanuit ICT-bedrijven nemen vaak directeuren of account- en salesmanagers deel aan deze trainingen. Zij zoeken verdieping, omdat klanten vragen stellen over hun contracten. Hoe zit het bijvoorbeeld met die aansprakelijkheid voor indirecte schade? Van wie is de data? Wat is er over de exit bij einde contract geregeld?”

Juridisch klinkt moeilijk: hoe houd je het toegankelijk?

“Ik werk al jarenlang in de ICT-branche en in verschillende rollen, als ICT-advocaat, bedrijfsjurist van de ICT-branchevereniging en in meerdere bestuursfuncties binnen de sector. Ik spreek de taal en ken de mensen. Het mooiste is dan om de brug te slaan tussen ICT en juridisch.

Tijdens de trainingen deel ik voorbeelden van missers en valkuilen die ik dagelijks voorbij zie komen. Ik maak de stof toegankelijk met veel voorbeelden en ondersteun dat met concrete best practices, checklists en modelovereenkomsten. Hiermee kun je als deelnemer echt aan de slag.”

Als ik een van je juridische trainingen gevolgd heb, wat is dan mijn grootste voordeel?

“Het belangrijkste van al onze trainingen is de directe toepasbaarheid. Dat je bijvoorbeeld in staat bent om risico’s te zien en kunt voorkomen dat je in een vendor lock-in belandt. Of dat je weet wanneer je aansprakelijkheid goed geregeld is en wanneer dit niet het geval is. Of dat je gaan zien of een SLA je bedrijf gaat helpen of juist een sta-in-de-weg zal worden. Zo verklein je de risico’s en vergroot je de kans op succes van elk contract.”

Nieuwsgierig naar onze trainingen?

Kijk dan op onze kalender of meld je direct aan voor onze eerstvolgende online trainingen:

Kim van Mosel